Tipuri de culturi organizationale – CLANUL mai 17, 2022

70% dintre masurile manageriale care dau gres, dau gres datorita necunoasterii sau neluarii in considerare a culturii organizationale.

Una din cele mai cunoscute abordari a culturii organizaţionale aparţine lui Kim S. Cameron şi Robert E. Quinn (1999). Autorii acestui model afirmă, că implementarea cu succes a oricărei strategii de îmbunătăţire a mediului organizaţional constă în modificarea culturii organizaţionale.

Ei au identificat patru tipuri de arhetipuri culturale:

  • Cultura organizationala de tip CLAN sau familie
  • Cultura organizationala de tip ADHOCcratic
  • Cultura organizational de tip PIATA
  • Cultura organizationala de tip IERARHIE

Gradul lor de regasire in organizatie, reprezinta un prim pas si un punct de sprijin pentru a porni schimbarea si mai ales pentru a agrea directia in care se va face schimbarea in companie.

Voi prezenta succesiv fiecare tip de culutra organizationala si te invit sa vezi in ce masura se regaseste arhetipul prezentat in compania in care lucrezi;

In acest numar voi descrie CULTURA ORGANIZATIONALA DE TIP CLAN

  • Mediul de lucru este prietenos.
  • Oamenii au foarte multe in comun.
  • Atmosfara de familie.
  • Leaderii si managerii sunt vazuti drept mentori sau chiar figuri paterne.
  • Organizatia este tinuta laolata datorita loialitatii si traditiei.
  • Gradul de implicare este foarte mare.
  • Se doreste dezvoltarea de oameni si relatii pe termen lung
  • Valorile morale comune sunt foarte importante.
  • Succesul este definit atat de gradul de indeplinire a nevoilor clientilor, cat si de gradul de indeplinire a nevoilor angajatilor.
  • Echipa promoveaza lucrul in echipa, implicarea si consensul.
  • Tipul de leader acceptat: genul facilitator, mentor, model pentru ceilalti, creatorul de echipe.
  • Valorile importante: implicare, angajament, comunicare, dezvoltare.
  • Eficienta inseamna: dezvoltarea oamenilor si implicarea lor.
  • Strategia de imbunatatire a calitatii merge pe: imputernicirea oamenilor, lucru in echipa, implicarea tuturor, dezvoltarea angajatilor, comunicare deschisa.

In articolul viitor voi descrie cultura organizational de tip ADHOCcratic!