Rezoluții, obiective și schimbări decembrie 10, 2020

Planuri de început de an

  • Sa fac mail mult sport.
  • Să-mi petrec mai mult timp cu familia.
  • Să câștig mai mulți bani.
  • Să-mi caut alt job. Să promovez în funcție.
  • Să mănânc mai sănătos.
  • ….

De cativa ani incoace, in luna decembrie organizez workshopuri legate de rezolutii si obiective pentru următorul an, cu scopul de a ajuta participanții să își crească șansele de a transforma dorințele in obiective si obiectivele in realitate.

Pentru că schimbările pe care ni le dorim sa nu ramana doar dorinte, este necesar sa intelegem schimbarea ca un proces de învățare a noii paradigme, într-o prima faza,  si abia in a doua fază ca un proces de implementare a schimbarii in viata noastra.

Piramida învățării și schimbării

Un instrument foarte ilustrativ in acest sens este piramida nivelurilor logice ale învățării și schimbării. Acest model se referă la nivelurile logice de învățare caracteristice naturii umane si descrie nivelurile de profunzime în autocunoastere, învățare și implicit schimbare.

Iată care sunt nivelurile  pe care va trebui sa le analizăm si să înțelegem ce anume implica schimbarea la fiecare dintre ele.

  • Mediul –  Unde si când vreau schimbare?
  • ComportamenteCe trebuie să fac? Care sunt comportamentele necesare pentru a aduce schimbarea în viața mea?
  • AbilitățileCum fac lucrurile bine?  Care din comportamente trebuie repetate până când vor deveni abilități?
  • Valorile De ce este important pentru mine sa aduc aceasta schimbare in viața mea? Ce credința stă in spatele dorinței mele?
  • Identitatea Cine devin eu atunci cand aceasta schimbare este implementată in viața mea? Percepția față de noi înșine este într-un continuu proces de actualizare.
  • Viziunea Pentru ce? Care este beneficiul mai general, dincolo de persoana mea, pe care aceasta schimbare îl aduce.   Există idei, grupuri, interese ce sunt mai presus de noi, dar la care noi putem contribui indirect?

Nivelurile NU pot fi sărite sau ocolite în procesul inițial, de învățare.

Parcurgerea fiecărui nivel durează mai mult sau mai puțin în funcție de diferiți factori.

Învățarea se poate bloca adesea la un anumit nivel.

Evoluție și revoluție

În situațiile fericite în care transformarea a ajuns până la nivel de identitate și viziune, schimbarea va avea loc invariabil și în sens invers.

Nivelurile superioare vor influența invariabil nivelurile inferioare. O viziunea poate aduce transformări la nivel de identitate, si ulterior la nivelul convingerilor pe care le avem, influențând abilitățile noastre, comportamentele și în final mediul în care ne manifestăm.

Dacă de la mediu spre viziune drumul învățării se poate bloca, fiind influențați de anumiți factori, drumul invers de la viziune spre mediu va fi parcurs complet, nivelurile superioare influențând nivelurile inferioare.

Parcurgerea de jos în sus înseamnă evoluție, iar parcurgerea de sus în jos este adevărata revoluție.